Vyrůstali jsme po válce. V obchodech nebylo
téměř nic. A když už se v nich něco objevilo, musely se na to stát dlouhé
fronty. Všechno se kupovalo na černém trhu. Chleba, boty a šaty z druhé ruky,
nádobí... Pomalu se začínalo znovu žít. Když šla maminka nakupovat, brala nás s
sebou. Mezi zbožím na černém trhu, tím, co bylo nezbytné k přežití, mezi starými
vojenskými uniformami a pytly brambor visely pestrobarevné obrázky vyšité nebo
ručně malované na kouscích bílého plátna. Byly úžasné... Idylické krajiny s
bílými a černými labutěmi nebo statnými jeleny, obrovské kytice v břichatých
nádobách, hubičkující se modrooké děti, kočky, pejsci... To by bylo štěstí mít takový obraz doma! Ale
mamince na to nikdy nezbyly peníze...
více ...
Vyrůstali jsme po válce. V obchodech nebylo
téměř nic. A když už se v nich něco objevilo, musely se na to stát dlouhé
fronty. Všechno se kupovalo na černém trhu. Chleba, boty a šaty z druhé ruky,
nádobí... Pomalu se začínalo znovu žít. Když šla maminka nakupovat, brala nás s
sebou. Mezi zbožím na černém trhu, tím, co bylo nezbytné k přežití, mezi starými
vojenskými uniformami a pytly brambor visely pestrobarevné obrázky vyšité nebo
ručně malované na kouscích bílého plátna. Byly úžasné... Idylické krajiny s
bílými a černými labutěmi nebo statnými jeleny, obrovské kytice v břichatých
nádobách, hubičkující se modrooké děti, kočky, pejsci... To by bylo štěstí mít takový obraz doma! Ale
mamince na to nikdy nezbyly peníze...
Vyrostli jsme, a ve škole nás chytří lidé
učili, že takové obrázky jsou měšťácké umění a museli jsme jím jako budoucí
stavitelé komunismu opovrhovat. Když jsem studoval na vysoké škole, říkalo se
tomu už cizím slovem ’kýč‘, a museli jsme jím zase opovrhovat, tentokrát jako
’vysocí umělci‘.
Minula doba pionýrů s rudými šátky a minula
také touha dobýt světový umělecký Olymp. Z dětství nám zůstaly vzpomínky na
starostlivé maminky a ustarané tatínky, na jejich svět neuskutečněných tužeb po
idylickém životě pro jejich modrooké, zelenooké, černooké a hnědooké děti...